Michael Schatte, Conundrum

Veel superlatieven in de recensies voor Turn Back The Vikings, het debuut van de Canadese muzikant Michael Schatte in 2015. His unique blend of genres was delivered with stunning impact, om een journalist te citeren. Canadese criticasters waren trots op een nieuw talent. Schatte heeft na de lof en veel optredens de tijd genomen voor een vervolg. Conundrum telt vijftien nieuwe nummers, maar liet vijf jaren op zich wachten. De eerste conclusie is dat deze tweede langspeler van Michael Schatte het wachten waard was! Na slechts een keer luisteren is dit een voorlopig positieve conclusie.

Michael Schatte is een muzikant met een groeiende fan base. Na de release van Turn Back The Vikings trekt hij langs de clubs en ook voor de podia zijn er steeds meer bewonderaars te vinden. Schatte speelt onverschrokken verder, bouwt aan die groter wordende schare en denkt nog niet aan een vervolg. Met de nummers van zijn debuut en wat covers blijkt hij elke zaal plat te kunnen spelen.

Na Canada en wat optredens buiten de landsgrenzen is het tijd om na te denken over een tweede album. Schatte overhaast zich niet, schrijft nieuwe liedjes en gaat bepaald niet voor een obligate opvolger met tien nummers. Conundrum, een woord dat zoveel betekent als een niet op te lossen probleem of raadsel, telt vijftien tracks.

Schatte etaleert zijn vaardigheden als songsmid, maar getuigt ook zijn bewondering voor anderen. Eclectic Electric Roots Music. Zo omschrijft hij zijn muziek. ‘Water In The Kettle’ opent en het is een rocktrack gedoopt in rootsmuziek. Snelle vingers spelen wat een eindeloos, maar spannend outro blijkt. ‘Daria’ is een rockend liefdesliedje. Schatte mag graag kijken naar relaties en daar wat verwonderd over zingen. ‘Please Don’t Dance With My Brother’ gaat over een ex die interesse heeft voor de broer van Schatte. Los van het thema is het dampende blues-rock, ‘Longtime Lover’ volgt en levert ruim vier minuten pogoën voor een podium op.

In ‘Bread, Water, Love’ is poëet John B. Lee te horen. Hij declameert een ingetogen gedicht en Schatte musiceert met respect en bewondering. Hetzelfde doet hij voor Richard Thompson. In afsluiter ‘Good King Richard’ combineert hij drie traditionals en ‘The Knife’ van Thompson tot een prachtige instrumentale apotheose.

Conundrum blijkt, na veel draaibeurten de afgelopen dagen, een prachtige langspeler van een begaafde muzikant. Schatte kijkt met wat bezorgde rimpels in het voorhoofd naar de huidige aardkloot. De vijftien liedjes geven niet in alle gevallen antwoorden, maar zorgen er voor dat de wereld ruim een uur een betere plek is. Geniet! (Independent)