The Lone Bellow, Half Moon Light

Met het succes van The Teskey Brothers is het een wonder dat The Lone Bellow ook nog niet doorgebroken is. Sure, de Australische Teskey Brothers neigen iets meer naar bluesrock, terwijl het Amerikaanse trio meer richting Americana en altcountry gaat, maar wat betreft emotie en een soulvolle performance ontlopen beide bands elkaar niet veel. Bewijs? Luister naar hun vierde release Half Moon Light en het is bijna onmogelijk om – als je van The Teskey Brothers houdt – ook niet te vallen voor The Lone Bellow.

De Amerikaanse band komt uit Brooklyn, New York en bestaat uit Zach Williams (gitaar, zang), Kanene Donehey Pipkin (mandoline, bas, keyboard, zang) en Brian Elmquist (gitaar, zang). The Lone Bellow debuteerde in 2013 met hun titelloze album en was een paar jaar geleden voor het eerst in Nederland te zien. Begin mei van dit jaar zou de band weer naar Nederland komen, maar ja….corona hè? Helaas dus geen concert, maar we hebben gelukkig het nieuwe album nog. Dat is dit keer geproduceerd door Aaron Dessner (o.a. The National, Mumford & Sons en Lisa Hannigan) die ook meeschreef aan een aantal nummers.
Half Moon Light is vergeleken met voorganger Walk Into a Storm ingetogener en minder dicht geplamuurd met overproductie. De plaat is een verzameling liedjes die bedoeld zijn om te troosten en licht te brengen in een wereld die soms behoorlijk duister lijkt. Eerste single en voorloper van het nieuwe album ‘Count on Me’ is wat mij betreft tekenend voor de sfeer van deze release: een soulvolle uitvoering met krachtige, bijna gospelachtige vocalen. Hoogtepunt van het album wat mij betreft. Die soul (inclusief blazers) komt ook terug in ‘I Can Feel You Dancing’, ‘Martingales’ en ‘Good Times’, waarbij het laatste nummer er ook nog een gemeen scheurende gitaar tegenaan gooit.

‘Wonder’ is melancholie gemixed met gospel en soul, terwijl ‘Wash It Clean’ meer richting alt country gaat. Zanger Zach Williams heeft een warme en donkere stem met precies genoeg scherpe randjes om het niet té zoet te laten klinken. De zang van Kanene Donehey Pipkin en Brian Elmquist ondersteunen de vocalen ingetogen. Kanene Donehey Pipkin neemt ‘Just Enough to Get By’en ‘Illegal Immigrant’ voor haar rekening, waarbij ze klinkt als het country-zusje van Bonnie Raitt. Bijzonder detail: de plaat heeft 3 korte muziekfragmenten (intro, interlude, finale) waarop het pianospel van Williams’ oma te horen is.
Half Moon Light is een plaat vol licht, emotie en soul. Benieuwd of de band hiermee door kan stoten naar een groter publiek. Aan de erg fijne songs ligt het in ieder geval niet.