Paul Burch & WPA Ballclub, Light Sensitive

Zo heel af en toe valt er een plaat in de brievenbus, waarvan de klasse bij een eerste draaibeurt onmiddellijk duidelijk is. Paul Burch maakt al vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw tijdloze muziek. Er staan veertien releases op de naam van de Amerikaan en zijn begeleiders. Daarnaast heeft Burch soundtracks verzorgd voor films als A History Of Violence en The Rookie. Debuut Pan-American Flash verscheen in 1996 en met grote regelmaat was er muzikaal nieuws. Light Sensitive is de voorlopig laatste langspeler van Burch en zijn vaste begeleiders WPA Ballclub en verraadt klasse na het openscheuren van de envelop.

Paul Burch wekt bij het beluisteren nieuwsgierigheid op, vraagt om onderzoek en veel lezen op het computerscherm. Er gaat na wat muisklikken een wereld open voor de nieuwsgierige recensent. Zo maar wat namen uit een lange muzikale carrière. Candi Staton, Vic Chesnutt, Jason Ringenberg, Bobby Bare, Phil; Lee, Lambchop en een bijdrage aan The Executioner’s Last Songs, een samenwerking met Jon Langford en Johnny Dowd. Light Sensitive is recenseren en ook de eigen platenkast induiken om verbaasd steeds een volgende product in de speler plaatsen.

Dit album van Paul Burch & WPA Ballclub leest als een optreden in een nachtclub. Opener ‘Love Came Back’ heeft in het intro overstuurde gitaren, alsof er nog even moet worden gestemd. Burch en zijn kompanen hebben dit snel voor elkaar en de aanwezigen kunnen meedeinen. In ‘Mardi Gras In Mobile’ lijkt Harry Belafonte op het podium te zijn geklommen. Stelletjes bewegen naar de dansvloer en de nachtclub verandert in een Buena Vista Social Club. ‘Jean Garrigue’ bezoekt in het gelijknamig nummer een club op Broadway en in ‘Fool About Me’ worden voorzichtige rock ‘n’ roll danspassen doorgenomen.

Twaalf nummers op Light Sensitive. Paul Burch & WPA Ballclub kleuren het gehele muzikale palet van nachtclub naar straathoek en van huiskamer naar concertzaal. Ervaren muzikanten die veel zo niet alles hebben meegemaakt. Dat is tegelijk het enige minpunt van deze langspeler. Na de overstuurde gitaren in het intro van openingstrack ‘Love Came Back’ is er geen onvertogen klank meer te horen. Light Sensitive is goed maar heeft ook een tekort aan verkeerd gespeelde noten, een gemis aan fouten.

Afsluiter ‘Boogie Back’ is een vloerkraker voor een laatste boogie & dance nummer. Luisteren naar Light Sensitve levert bijna drie kwartier tijdloze en vooral goed gespeelde muziek op. Als de liefhebber zin heeft volgt er een heerlijk lange en af en toe spannende(r) reis door de eigen platenkast. (Plowboy Records)

Jaks Schuit Auteur