Grant Peeples and the Peeples Republic, Bad Wife

Vanaf het moment dat ik deze singer-songwriter en poëet een tiental jaren geleden zag optreden in Austin ben ik een trouwe fan. Achtereenvolgens schreef ik in ons cafe over ‘Okla and Ecclesiastes’ (2011), ‘Prior convictions’ (2012), ‘Punishing the myth’ (2014) en ‘A congress of treasons’ (2016) en ‘Setting Scores vol II’, mooie werkstukken met prachtige songs en ruimte voor Grant’s gesproken gedichten. Met CD nummer elf sinds 2008, wederom met zijn ‘Peeples Republic’ in de begeleiding, levert Grant weer een schitterend werkstuk af. Het is een concept CD, er staan 11 covers op, allemaal songs die zijn geschreven door vrouwelijke singer-songwriters waarmee Grant ooit heeft gewerkt en het  markeert tevens de honderdste verjaardag van het vechten voor het krijgen van stemrecht voor vrouwen. Grant gebruikt zijn heerlijk expressieve donkere stem voor het interpreteren van prachtige songs met een diverse achtergrond. Zo horen we het prachtige ‘Venezuela’ van Dayna Kurtz, het gevoelige ‘Crying Out’ van mijn persoonlijke favoriet Carrie Elkin, ‘Unsustainable’ van Eliza Gilkyson in een heerlijk jazzy arrangement, ‘Rich Man’ van Rebecca Pulley en ‘Iris’ van Telisha Williams  (‘Wild Ponies’, de song lijkt geschreven met ‘Scarlet Ribbons’ in het achterhoofd, maar het heeft een subliem refrein). Voor mij minder bekende dames zijn Phoebe Blume (3’52 a.m., Phoebe is een metal rocker uit Oregon), Caroline Spence (‘Slow Dancer’, een in fiddle gedoopt walsje, prachtig), Sarah McElhaney (‘Good actress’ in een a capella versie) en Ali Holder (‘BadWife’). Bijzonder is de afsluiter, ‘Market Town’ van Myshkin, opgenomen in 2011, vandaar de status als ‘bonus track’, er is in dit nummer ruimte voor een accordeon en hoe!

Grant is gelukkig ontdekt door Bert Pijpers van Continental Record Services, er is inmiddels een korte tour in Europa geweest. Wie hem gezien hebben zullen ongetwijfeld onder de indruk zijn van zijn presence, Grant is een begenadigd performer en zijn heerlijk donkere, gruizige stem is een lust voor het oor. Wat een prachtig geslaagde CD, luisteren is een verplichting. (Continental Song City)