Gill Landry, Skeleton At The Banquet

Het mooiste begrafenisliedje ooit? Nee, geen Mieke Telkamp (‘Telkens Weer’) en geen Eric Clapton (‘Tears In Heaven’). Gill Landry schreef ‘Funeral In My Heart’, het openingsnummer van zijn soloplaat Gill Landry in 2015. Het is met voorsprong de mooiste tranentrekker ooit. Voor Skeleton At The Banquet vroeg Landry producer Seth Ford-Young (Tom Waits, Edward Sharpe) achter de knoppen. Negen liedjes later was er een langspeler. Verdriet, ellende en teleurstelling nemen opnieuw een voorname plaats in en zorgen (mede) voor een wonderschoon resultaat.

Gill Landry speelt in zijn tienerjaren de eerste liedjes op straathoeken van New Orleans. Als lid van Crow Medicine Show toert hij internationaal. Na vier langspelers besluit Landry solo te gaan. In 2007 verschijnt zijn solodebuut The Ballad Of Lawless Soirez. Het album wordt opgepikt door Rolling Stone en krijgt lovende kritieken in Amerika en Europa. Americana en progressieve blue grass zijn wat etiketten die op de muziek van de Amerikaan worden geplakt. De liedjes van Landry zijn herkenbaar, klinken authentiek en hebben een zekere rust.

Love Rides A Dark Horse was in 2017 een plaat over een verloren liefde, knagende eenzaamheid en lege hotelkamers. Skeleton At The Banquet opent met ‘I Love You Too’. Verwacht van Landry geen opgewekte verhalen over een nieuwe liefde. Met sonore en ondersteund door gitaar en pedal steel zingt Landry over zijn thuis en een verloren liefde. De ellende die beide veroorzaken wordt aangesneden.

This album is a series of reflections and thoughts on the collective hallucination that is America. With a love song or two thrown in for good measure. Landry schreef de nummers in Frankrijk. Hij had een kleine flat tot zijn beschikking en keek vanuit Europa naar de gebeurtenissen in Amerika. Dat levert geen fraaie zinnen op. Landry is allesbehalve trots op Amerika. In liedjes als ‘The Place They Call Home’ en ‘Trouble Town’ fileert hij politici als Trump. In een nummer als ‘Angeline’ is er de volgende onsympathieke vriendin. Landry slaagt er steeds in de verkeerde vrouwen te kiezen. Deze dames leveren veel misère én mooie songteksten op.

Skeleton At The Banquet is een volgende, mooie stap in de carrière van een integere tekstschrijver en muzikant. Het is in deze dagen niet prettig om Amerikaan te zijn, laat staan om fier te zijn op politici die het land runnen. Goed dat er een artiest als Landry is, die deze pijnlijke boodschap in heerlijke en eerlijke liedjes verwoordt. Zijn vijfde langspeler Skeleton At The Banquet is nieuw, vertrouwd en uiterst genietbaar. (ATO / Loose)

Gill Landry speelt op:

  • 31 januari in Tivoli Vredenburg, Utrecht,
  • 2 februari in Paradiso Noord, Amsterdam,
  • 4 februari in Merleyn, Nijmegen
  • 5 februari in café ’t Rozenknopje in Eindhoven.

Jaks Schuit Auteur