Young Valley, Young Valley

Een inloopgroef, de lade van een speler of een ingedrukte knop bij een stream. In alle gevallen laat Young Valley de luisteraar zes seconden wachten. Er bromt slechts een luidspreker, er wordt geteld. Opener ‘Burnt Out’ begint daarna met aanslagen op snaren, er is een pedal steel gitaar om de reis naar het diepe Zuiden van Amerika te verbeelden en in de eerste zinnen wordt leed en strijd bezongen. De tweelingbroers Dylan en Zach Lovett sluiten het eerste couplet af, drummer Spencer Thomas slaat op zijn trommels de brug naar het refrein. Gastmuzikant Kell Kellum laat de parade van vreemdelingen op pedal steel voortduren.

The parade of strangers, headlight pass my window
As we roll through another Spanish speaking town

Het drietal muzikanten in Young Valley mag graag beeldend vertellen.

Na wat pogingen in diverse bandjes besluit de tweeling Lovett samen te gaan schrijven. Debuut No Filter is het eerste resultaat. De titelloze opvolger wordt opgenomen onder de productionele leiding van Bronson Tew en Matt Patton. Tew is grotendeels verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuwe studio en het met Patton in het leven troepen van het label Dial Back Sound. Deze laatste heeft gewerkt met Dexateens en Drive-By Truckers. Ervaring en vakmanschap worden gecombineerd, country en southern rock vormen een degelijke en goed klinkende cocktail.

‘Hang Me’ is fijn stampende countryrock, heeft een mooie vioolpartij en gaat over in ‘Hope It Kills You’. Het refrein van dit pompende liedje is wat eenvoudig, maar zal het in de zalen als meebrulmoment goed doen. Met ‘Cool Blue Patience’ staat het trio opnieuw in de zuidelijke traditie en ‘Precious Thing’ somt al het voorgaande nogmaals op. ‘Til I Cross Your Mind’ is een wat eenvoudig klinkend nummer. Simpele regels tekst, een trio muzikanten en de sologitaar ronkt over een muzikale brug na een couplet en een refrein. De vraag of simpel goed genoeg is, dient zich aan.

Volgen nog vier nummers. ‘Song For Darlin’ is een eenvoudig liefdesliedje zonder noemenswaardige hoogtepunten. ‘Without You’ gaat over verloren liefde en eindelijk is er emotie in de vocalen, een snik in de stem. Met ‘Howlin’ wordt er echter opnieuw gekozen voor het tempo en niet het gevoel. Het nummer zal er aan het einde van een concert, na het ledigen van de nodige consumpties met alcohol, prima in gaan. Afsluiter ‘The Least That We Can Do’ is een ballade die past in het gelovige Zuiden. Het is met enige voorsprong het beste nummer van Young Valley.

Young Valley heeft met dit tweede album niet echt een stap vooruit gezet. Bij beluistering van de tien nummers is er steeds de gedachte dat het trio muzikaal de rem ingedrukt heeft gehouden. Misschien is Young Valley gewoon een trio voor de podia. Een volgende langspeler mogen ze gewoon live inspelen, recorder in het repetitielokaal aan en na een take niets meer aan doen. Young Valley is geen slecht album, zeker niet, maar er is toch de knagende gedachte dat met wat lef en wat minder productionele bemoeienis de tien nummers voor meer opwinding zouden hebben gezorgd. (Dial Back Records)

Jaks Schuit Auteur