Lasers Lasers Birmingham, Warning

Volgens Alex Owen heeft een artiest de plicht om te rapporteren over de huidige tijd, te vertellen over het hier en nu. Voor de Amerikaanse componist/gitarist Owen betekent dit dat hij alle muziek die hem heeft beïnvloed meeneemt in liedjes die hij in 2019 schrijft. De Amerikaan beschrijft daarom de muziek die hij maakt met Lasers lasers Birmingham als “weird country music”. De oeuvres van artiesten die zijn helden zijn, gebruikt hij in zijn eigen nummers. De langspeler Warning bevat – daarom – liedjes die heden en verleden verbinden.

In 2016 brengt Lasers Lasers Birmingham de ep Royal Blue uit. Het is een eerste visitekaartje met vier nummers. Natuurlijk vertrekt Alex Owen vanuit thuisstad Los Angeles om her en der in het land op te treden. Bijna drie jaren en elf nummers later is er Warning. De dagelijkse beslommeringen van optreden en reizen kregen een plek in de teksten van de nieuwe liedjes.

Titelnummer ‘Warning’ opent. Het is een wat lome en vooral warme track. Dan Wistrom musiceert met de pedal steel gitaar de coupletten aan elkaar. Bij de eerste akkoorden zijn er invloeden uit een ver verleden te horen, maar net zo gemakkelijk toont Own een musicus van vandaag de dag te zijn. In ‘Perfection In ¾ Time’ wordt er verhaald over het leven als muzikant. In het nummer wordt de lol van het schrijven en het plezier van het scheppen bezongen. Maatsoort, de woorden, bevriende muzikanten en dat alles in een studio. Daarbij is er de knipoog en de relativering.
No one’s asking for perfection

‘After Party After Life’ laat de klappen van de rock meetellen in een countrynummer. De ritmesectie Travis Popichak (trommels) en Aaron Stern (bas) houden het tempo strak. Owen zingt over een grafsteen, alsof hij na een lange carrière een plek heeft gevonden op een begraafplaats.

He never knew when to quit
Is written upon my grave

Na iets meer dan drie minuten is het bezoekje aan het kerkhof voorbij. ‘Sugar Momma’ daarna is mierzoet, een track om met een ironische glimlach naar te luisteren. ‘Wild Animals’ heeft het tempo van plezier, er mag zelfs gedanst worden. ‘Don’t Go Trying To Fix Me’ is een duet tussen Owen en zangeres Sie Sie Benhoff. Dan Wistrom wijst met zijn spel nogmaals de muzikale weg, waarbij Owen en Benhoff de snik in de stem in elke regel laten horen. Het is een nu al klassiek duet!

Afsluiter ‘What A Shame’ verhaalt over een muzikant die zijn plek bij de microfoon heeft verloren en ploetert in de tijden die slechts veranderingen met zich mee brengen.

He could have been the greatest
The shell of a once-giant soul
The crowds are all gone
And the fans have moved on

Het is een mooie afsluiting van een plaat die country verbindt met rock en bekende verhalen over geluk en ongeluk in een nieuw jasje presenteert. Owen zal met ‘Warning’ zijn plaats op het podium niet verliezen. Er zullen steeds meer mensen zijn die Lasers Lasers Birmingham willen beluisteren. (Independent)

Jaks Schuit Auteur