Roberto López, Kaleido Strópico

Zo af en toe kleppert de brievenbus en valt er een pakje op de deurmat. Het openen van de envelop is al vele jaren een groot plezier. Onbekende releases liggen daarna op tafel en kunnen worden beluisterd. Dagenlang wordt de replayknop ingedrukt. Ook bij Kaleido Strópico gebeurde dat. Afro-Colombiaanse ritmes vullen de huiskamer, voeg gitaarspel toe alsof Carlos Santana een gastrol vervult en laat de percussionisten maar roffelen. Voor een recensent die ooit na drie kwartier uit zijn eerste dansles wegliep, een onverwachte verrassing.

Roberto Lopéz is de godfather van de moderne Latijnse muziek. Hij voegt jazz, funk en elektronische klanken toe. Debuut The Roberto López Project verscheen in 2005, Que Pasa? volgt een jaar later. Soy Panamericano is een toepasselijke titel voor de release uit 2009 en in 2011 is er materiaal onder de naam The Afro-Colombian Jazz Orchestra. Met die laatste uitgave eert Robero López het geluid van The Cumbia Big Band. Hij combineert en niet voor het eerst Afro-Colombiaanse muziek met jazz.

Zo vult de multi-instrumentalist langspelers met bestaande muziek, maar voegt in alle gevallen eigen elementen toe. Voor Criollo Electrik (2017) werkt hij samen met producer Ivan Duran om de wortels van de Latijnse muziek te laten samenvloeien met de ritmes van de funk. Kaleido Strópico is de langspeler van dit jaar, onder eigen naam en een samenvatting van veel wat eerder uit de muzikale handen van López vloeide.

Tien nummers op deze release. Vanaf de eerste tonen beroert de muziek de ledematen van de luisteraar. Niet bewegen bij deze muziek is lastig, zo niet onmogelijk. In elke huiskamer of voor elk podium zal de temperatuur oplopen tot tropische hoogtes.

Kaleido Strópico is een volgend hoofdstuk in de rijke carrière van Roberto López. Na ruim achtendertig minuten muziek zal de luisteraar in de huiskamer of de bezoeker in de concertzaal uitgeput in de zitplaats hangen. De liefhebber van Latijnse ritmes doorspekt met jazz, funk en soul zal tevreden zijn. De recensent die na vijfenveertig minuten de deur achter zijn eerste dansles sloot, zou deze beslissing willen heroverwegen. Een onmogelijke wens, dus is het opnieuw beluisteren van Kaleido Strópico een schrale maar fijne troost. (Music Action / Cururamusique)

Jaks Schuit Auteur