Daniel Norgren, Wooh Dang

Daniel Norgren debuteert in 2007 met de langspeler Kerosene Deams. De Zweed maakt schurende, soms wat vertragende en in alle gevallen eigenzinnige rootsmuziek. Voor het debuut gebruikte hij veelal zelf gemaakte instrumenten. Daarbij zoekt Norgren vaak naar afwijkende locaties om zijn muziek op te nemen. Voor Wooh Dang, zijn zevende album, vindt hij een textielboerderij, gebouwd in de negentiende eeuw. Voorgangers Alabursy en The Green Stone verschijnen in 2015. Net zoals zijn muziek haast Norgren zich niet. Het resultaat is zoals in alle eerdere gevallen een fijne luisterplaat.

Wooh Dang wordt live opgenomen. Anders Grahn (bassist), Erik Berntsson (trommels) en Andreas Filipsson (gitaar en banjo) helpen bij de opnames.

‘Blue Sky Moon’ is de instrumentale opener. Er wordt gestart en afgesloten met vogelgeluiden buiten de boerderij. Het is een soundscape van meer dan drie minuten waarin niet al te veel gebeurt. En toch is het een spannende track. ‘The Flow’ is een door piano gestuurd nummer. De schurende stem van Norgren valt na een intro van bijna een minuut in. Ook hier geen haast, het tempo is gematigd en passend. ‘Dandelion Time’ is een blueskraker. Het vuil van de jaren zeventig plakt aan de track. In ‘The Power’ zit Norgren als John Lennon achter een vleugel. ‘Rolling Rolling Rolling’ zou uit de mouwen van Kevin Morby of Daniel Romano geschud kunnen zijn. Het zegt iets over het niveau van de composities van Norgren.

‘Let Love Run The Game’ past in het oeuvre van The Black Crowes. ‘The Day That’s Just Begun’ is een breekbaar liefdesliedje, terwijl Norgren en zijn kornuiten voor ‘When I Held You In My Arms’ een salon in het Wilde Westen als podium lijken te hebben gezocht. ‘Wooh Dang’ is de instrumentale afsluiter. In een hoek van de boerderij zal Norgren een oude piano hebben gevonden om in een opnamepauze dit nummer te spelen. Het resultaat is een kleine parel als laatste minuten van een fascinerend album.

Wooh Dang is een plaat met verschillende sferen. De langspeler is weerbarstig en mainstream. Bij elke draaibeurt zijn er nieuwe details. Mogelijk lijkt Wooh Dang in eerste en tweede instantie wat ongemakkelijk en misschien zelfs oppervlakkig. Bij volgende draaibeurten is er de verdieping en wordt Wooh Dang een dagelijkse noodzaak. (Super Puma Records)

Op maandag 20 mei staat Daniel Norgren op het podium in Paradiso, Amsterdam.

Jaks Schuit Auteur