Haint Blue, Overgrown

De uit Baltimore afkomstige Indie folk band Haint Blue is een zevenkoppige formatie die vooral bekend staat vanwege hun strakke harmonieën, aanstekelijke melodieën en meeslepende emotionele teksten. Kenners weten nu meteen in welke muzikale hoek ze het moeten zoeken. Juist ja… Elephant Revival, Darlingside en River Whyless.

Zitten eigenlijk wel op de zoveelste Americana Indie folk band te wachten? Ik zou zeggen luister zelf eens. Een luistersessie en ik weet bijna zeker dat u hun nieuwe plaat Overgrown in uw armen zult sluiten. De omsluierende muzikale creativiteit van deze band raakt je op de een of andere manier. Het krachtige stemgeluid van frontman Mike Cohn komt ruimhartig over in het opbouwende liedje Won’t Come Back/Muse. Hij raakt niet alleen elke noot, maar hij zit er midden in. Luister ook eens aandachtig naar Sixty Years Of It. Hier weet het collectief je te verrassen met een gelukzalige instrumentatie keuze.

Tekstueel is het smullen van een hartverscheurende bundel over het leven van tekstdichter Mike Cohn. Overgrown luistert als een voorgelezen verhaal. In 2/10, een verwijzing naar de hoge recidive van heroïneverslaafden, komt poedelnaakt door de klankkasten. Hoe voelt het om te verraden en verraden te worden als je verslaaft bent? Cohn zingt alsof hij huilt en je begrijpt waarom hij het doet. A Love, Misplaced dan, verlieft worden terwijl je daarnaast nog een ander gevaarlijk pad volgt. Greep daarna terug naar wat ik zojuist voorbij had horen komen in Get Out Of The City. Loslaten door te vluchten van wat je lief is. Ja, ja… toch goed gehoord.

Overwoekerd Overgrown niet de realiteit, vroeg ik mij af. De belichaming van deze verhalen, die omlijst wordt met deze instrumentatie, heeft echter body. De kernwoorden harmonieën, melodieën en meeslepende emotie zijn niet voor niets al gevallen. Het overbrengen daarvan maakt de nieuwe plaat van Haint Blue tot een juweel. (Clandestine)

Jan Janssen Auteur