Christian Lopez, Red Arrow

Magazine Rolling Stone heeft in 2015 alleen maar lovende woorden voor Christian Lopez. “Best newcomer” schrijft een medewerker. Lopez heeft op dat moment een EP en een eerste langspeler uitgebracht. Debuut EP Pilot verschijnt in 2014 en het album Onward ziet in 2015 het daglicht. Rolling Stone pikt deze release op en recenseert juichend. Lopez gaat met een ritmesectie op tournee. Jason Navo plukt aan de bassnaren en Cameron McLaren roffelt op de drumvellen. Na Rolling Stone zijn er meer magazines die voor de folkrock en Americana van de in Martinsberg, West Virginia geboren muzikant vallen. Red Arrow is eind 2017, na veel optredens, het nieuwe album van Lopez en een goede reden om het gaspedaal van de tourbus weer in te trappen.

Voor Red Arrow heeft Lopez de samenwerking met andere muzikanten gezocht. Jerry Roe drumt op de meeste van elf liedjes. Tony Lucido is de bassist. Het is vooral een rustige plaat. Folkrock? Americana? Lopez heeft bovenal een popalbum gemaakt. Opener ‘Swim The River’ is een aubade aan zijn geliefde. Hij bezingt de twinkeling in haar ogen en vertelt haar te zullen terugkomen na weer een optreden ergens in het land. ‘Swim The River’ is pure pop. Na wat inleidende gitaarakkoorden gaat het tempo omhoog. Een violist vult de gaten tussen de refreinen en bepaalt het swingende tempo.

Lady, I’ll give it all I can.
I’d swim the river and back if it’d make me your man.

Na de liefdesbetuiging is ‘1972’ een ingetogen ballade. Lopez is met zijn geliefde op pad en zingt haar in de auto zijn liedje toe. ‘1972’ is pure pop! ‘Don’t Wanna Say Goodnight’ volgt en de titel zegt veel. Jawel, een liefje en een liedje. De track heeft een pop tempo, doet in de verte denken aan nummers van Tom Petty en is na ruim vier minuten afgelopen. De luisteraar blijft verbaasd achter. Vier minuten lang was ‘Don’t Wanna Say Goodnight’ belangrijk en bij het beluisteren van volgende track ‘Silver Line’ volkomen vergeten.

‘Still On Its Feet’ sluit af. De liedjes van Christian Lopez zijn knap geschreven nummers, die snel in de vergeethoek belanden. Bij nummers als ‘All The Time’ en ‘Steel On The Water’ ontbreekt de emotie, is er geen sprake van een vleug Americana, is de folkrock afwezig. Christian Lopez maakt op die momenten mainstream pop. Red Arrow is zo’n langspeler die het etiket ‘vakkundig’ verdient. Het album is knap in elkaar gezet, maar heeft een overdaad aan liefdesliedjes die voorspelbaar naar een einde worden gemusiceerd. Op deze release van Christian Lopez ontbreekt de traan, de emotie die de liefdesliefhebber knalhard in het hart treft. Red Arrow is voor de luisteraar die 365 dagen per jaar Valentijnsdag viert. (Blaster Records)

 

Jaks Schuit Auteur