Jason Boland & the Stragglers – Squelch

Jason Boland & the Stragglers - SquelchJason Boland is al meer dan 15 jaar actief in de country-scene. Hij komt uit Oklahoma; een vertegenwoordiger van de Red Dirt Honky Tonk. Boland’s debuut stamt uit 1999 namelijk Pearl Snaps, geproduceerd door Lloyd Maines. De nieuwe schijf Squelch schijnt het achtste album te zijn. Squelch is een knop die ‘truckers’ gebruikten om overspraak op hun radio te elimineren.

Break 19 is de eerste track en is ook een term uit de radio-wereld. Een bericht dat vraagt of je wilt overschakelen naar kanaal 19. In deze melodieuze song met een opvallende rol voor de fiddle klaagt Jason de nieuwsbrengers aan voor het feit dat alles zo ‘overdone’ is. The more I see, the less I claim to know en Nothing’s coming through but the static. All I can hear anymore is the noise zingt hij met verve. Jason Boland is niet bang om over een aantal zaken een statement te maken. The First To Know gaat over dat overdreven gedrag met sociale media. In Fat and Merry zingt hij met veel plat sarcasme: Let’s all live fat and merry, because life’s so ordinary, let’s all live fat and merry, before we die. In Christmas in Huntsville volgen wij een onschuldige man totdat hij zijn finale injectie ontvangt.

Op Squelch vindt de luisteraar ook een paar mooie liefdesliedjes zoals Do You Love Me Any Less en Bienville. Alle 11 songs zijn van eigen hand, waarvan alleen Christmas in Huntsville geschreven is door een ex-lid van Boland’s band The Stragglers namelijk Dana Hazzard. Het album wordt besloten met een politieke song met veel ‘billy’ (Fuck, Fight, And Rodeo). Het is een nogal rauwe aanklacht tegen de leiders: Nothing’s ever gonna change with their kind running the show.

Liefhebbers van ‘tried and true’ country music (denk aan bijvoorbeeld David Allan Coe) komen beslist aan hun trekken met deze nieuwe schijf Squelch.

Paul Jonker Auteur