Walter Salas-Humara, Walterio

De naam Walter Salas-Humara roept misschien niet onmiddellijk herkenning op, maar als de namen van The Silos en The Setters vallen (laatstgenoemde band samen met Alejandro Escovedo en Michael Hall in zijn Austin-Texas-periode), moet voor de meesten van u toch een belletje gaan rinkelen. Walterio heet zijn laatste album, zijn voornaam in het Spaans. Hij werd geboren in New York uit Cubaanse ouders, groeide op in Florida, om medio jaren tachtig terug te gaan naar New York om er schilderkunst (zie albumcover, zijn handelsmerk) te gaan studeren en waar hij samen met Bob Rupe met behoorlijk succes The Silos oprichtte, na eerst zijn eerste soloalbum Lagartija te hebben uitgebracht. In het door de jaren heen opgebouwde repertoire, solo en met band, zijn invloeden verwerkt uit (indie)rock, country, blues en singer-songwriter en legt hij altijd wel een lichte experimenteerdrang aan de dag; wat bliepjes en zo.

Tegenwoordig opereert Salas-Humara vanuit Flagstaff, Arizona. Daardoor misschien, ademen de liedjes de ambiance van deze woestijnstaat: gruizige atmosfeer in de rocknummers en weids klinkende, soms met wat soundscapes doorweven ballades. De rocksong El Camino De Oro is de Spaanstalige opener, welke taal nog een keertje terugkeert in het heerlijk – met enige elektronica versierde – funky dansende Hecho En Galicia. Here We Go bevat een straf ritme en ronkende melodie, waarin Salas-Humara terugblikt op het beloftevolle hippietijdperk. Bijtende, dan wel snerpende gitaarsounds overheersen in Hard (Only Human), in She’s a Caveman en in het afsluitende Out of the Band. Het bijzonder sferische Will You Be Ready blinkt uit, door de mooie cadans van Salas-Humara’s lijzige zang, drumloop en mondharp. I Want To Be With You is een liefdesliedje, een niemendalletje eigenlijk, maar met een onweerstaanbare pop melodie. De ballades Come In A Singer is getoonzet op een heerlijk zwevend walsje en het tergend mooie Should I Wait For Tomorrow is ondergedompeld in een warm soulsausje, waarbij Salas -Humara zang technisch op een prachtige manier tekortschiet. Een heel scala aan artiesten op gitaar, bas, drums, orgel en piano was van de partij bij de opnames, door Salas-Humara zelf geproduceerd. De indringende melodieën en verrassende diversiteit tillen de plaat tot fraaie hoogtes.