Willard Grant Conspiracy, Untethered

Jaren geleden trad Willard Grant Conspiracy op in Paradiso, Amsterdam. Voor het concert kwam frontman Robert Fisher naar de tafel met merchandise in de hal en maakte een praatje met de eerste bezoekers. Hij beloofde direct na het concert naar de hal te komen om wat werk te signeren. Na een concert van meer dan twee uren stond Fisher binnen vijf minuten in de hal en had voor iedereen een babbel, een gewillig oor en een krabbel op releases.

Willard Grant Conspiracy wordt in 1995 opgericht in Boston. Zanger, gitarist en belangrijkste liedjesschrijver Robert Fisher is tot 2017 het enige constante lid. Hij verliest de strijd tegen kanker en overlijdt op 12 februari, 2017. Ghost Republic uit 2013 is de laatste langspeler van de groep. Natuurlijk is er door Fisher gewerkt aan nieuwe liedjes, zijn er aanzetten voor nieuwe songs, heeft de zanger met muzikanten tijd doorgebracht in de studio en de keukentafel, maar er zijn geen volledige tracks.

Technicus, producer en vriend van de groep David Michael Curry is de studio ingedoken met het beschikbare materiaal. Op een aantal tracks van Untethered is te horen dat Fisher ziek was. Zijn warme stem klinkt wat minder krachtig dan op eerdere albums. Het is een goede en juiste keuze van Curry om het ware geluid van de vocalen te laten horen en niet de mogelijkheden van de studio te gebruiken om de stem meer zeggingskracht te geven. Het is ontroerend om de aangetaste stem van de geblokte zanger te horen.

Veertien nummer maar liefst op het album. Opener ‘Hideous Thief’ heeft het rauwe geluid van een track van Nick Cave. Vocaal zet het nummer ook de toon voor de langspeler. De ziekte had voor een deel de kracht bij Fisher al weg gesloopt. Bij ‘All We Have Left’ heeft Curry een lang, uitwaaierend intro gemaakt. Het nummer ademt de sfeer van Willard Grant Conspiracy. Geweldige, soms lome, langzame ballades met prachtige teksten. Bij de eerste werkzaamheden voor ‘Untethered’ waren er voor enkele songs slechts coupletten en soms een refrein. De producer heeft met groot gevoel voor de muziek van de groep de teksten bij elkaar gesprokkeld en de muziek via een wat langer intro of outro body gegeven. In ’26 Turns’ wordt de stem van Fisher vooral begeleid door een viool, titelnummer ‘Untethered’ wordt gedragen door een akoestische gitaar. ‘Trail’s End’ is een passende, bijna zes minuten durende instrumentale afsluiter. Fisher soleert heerlijk gruizig op gitaar, plukt bijna schel aan de snaren, maar vliegt nergens uit de bocht.

Titels als ‘Let The Storm Be Your Pilot’, ‘Margaret On The Porch’ en ‘Saturday With Jane’ zeggen genoeg over de teksten. Fisher schreef eenvoudige, begrijpelijke teksten. Hij wist kleine gebeurtenissen te vangen in mooie zinnen.

Fisher stond bij optredens vaak en lang standbeeldstil bij de microfoon. Hij vulde de zalen met zijn krachtige stemgeluid. Untethered is een plaat die aandacht en draaitijd verdient. Het is een prachtig en passend afscheid van een van de beste zangers en liedjesschrijvers van Amerika. Untethered bevat Americana van de allerbeste soort! (Loose Music)

Jaks Schuit Auteur