Vivian Leva, Time Is Everything

Het debuut van deze singer-songwriter uit Lexington, Virginia in the Appalachians (ze groeide op in een muzikale familie, vader James speelde een keur aan instrumenten en moeder Elizabeth was te horen op opnames van Hazel Dickens en Alice Gerrard) mag er zijn. Direct bij de eerste maal beluisteren komt als referentie met name Gillian Welch maar ook Diana Jones en Patsy Cline naar boven. Leva doet voor deze grootheden beslist niet onder. Volgens eigen zeggen brengt zij een mengsel van classic country, honky tonk, folk, Appalachian muziek en hedendaagse Americana. Met een stem die inderdaad geworteld is in de vocale traditie van de Appalachians (met bijbehorende snik) laat ze ons genieten van heerlijke country-honky tonk (‘Why Don’t You Introduce me as Your Darling’), Gillian Welch-type ballads (‘Wishes and dreams’), volbloed bluegrass (‘No Forever’) en volbloed Appalachian ballads (‘Every Goodbye’. Over de begeleiding heb ik weinig info kunnen vinden, maar banjo (met name), fiddle, mandoline en gitaar en incidenteel steel gitaar, bas en drums spelen een rol, best wel traditioneel aangezet, dus. Vivian treedt vaak samen op met Riley Calcagno (hij komt uit Seattle overigens) en hij is duidelijk aanwezig op de CD met ondersteunende vocals en op een aantal instrumenten en het versterkt de Gillian Welch vergelijking, Riley is de David Rawlings van Vivian! Acht van de tien songs zijn van Vivian, in een song is ook de hand van Riley aanwezig. De twee covers zijn van Paul Burch (‘Last of My Kind’) en traditonal (‘Cold Mountains’).

Kortom, een debuut dat klinkt als een klok en veel mooie beloften inhoudt voor de toekomst van met name die geweldige traditionele Appalachian Music. Een grote aangename verrassing. (Free Dirt Records)

In short, this is an amazingly fine debut bearing beautiful promises for future efforts in the best of Appalachian roots. A big pleasant surprise.

Fred Schmale Auteur