Anna & Elizabeth, The Invisible Comes To Us

In de Jaren 60 was er een populair bluegrass-duo, Hazel (Dickens) & Alice (Gerrard), sterren van het roemruchte Smithsonian Folkways label en destijds een zeldzame formatie omdat het een vrouwelijk duo betrof in een door mannen overheerste bluegrass-wereld. Anna (Roberts-Gevalt) & Elizabeth (LaPrelle) hebben de naam van hun ‘band’ geportretteerd naar dit illustere duo. Maar de muziek is van deze tijd en behoorlijk experimenteel te noemen door het gebruik van bijzondere geluidsfragmenten die wortelen in diverse muziekvormen uit met name de Keltische wereld en de USA. Neem de opener ‘Jeano’, een traditional uit Vermont, waarin de held Jeano naar een oorlogsgebied wordt gestuurd en zijn lief Jeanette met pijn in het hart zingt: ‘But my heart will be with you, wherever you may go, you can look me in the face and say the same, Jeano’. En dan het iets gemoderniseerde refrein: ‘If I were the Queen of France, or still better Pope of Rome, I’d have no fighting men abroad, nor weeping maids at home. All the world should be at peace, and the right should be the might, I’d have those that made the quarreling the only ones to fight’. De begeleiding is zwaar aangezet met blazers en een orgel en we horen soundscapes van meeuwen en de oceaan. Pittige kost, maar het gaat groeien naarmate je het vaker hoort. Ook de tweede song, ‘Black Eyed Susan’ heeft zo’n indrukwekkend arrangement en heeft duidelijk een Keltische insteek, hetgeen niet ongewoon is in de noordelijke delen van de USA en het oosten van Canada. Prachtig, dat wel. En zo gaat het verder, geen echt toegankelijke muziek, maar van een grote diepte en intensiteit.

Dus heb je een flink aantal speelbeurten nodig om je deze indrukwekkende muziek eigen te maken. Totaal eigen aanpak, prachtige arrangementen, bijzonder. (Smithsonian Folkways)

Bas Booy Auteur