Josh Rouse, Love In The Modern Age

De elfde langspeler The Embers Of Time van Josh Rouse dateert van 2015. Hij toert meer dan een jaar met het album. Na het laatste optreden besluit hij de gitaar in de koffer te laten en onbekende muzikale paden te verkennen. Rouse heeft mogelijk binnen een hotelkamer of misschien op een podium tijdens een soundcheck besloten met het kompas een andere richting te zoeken. Hij wil nummers op toetsen, liedjes met behulp van een piano of synthesizers schrijven.

Rouse wordt geboren in Oshkosh, Nebraska. Hij schrijft de eerste liedjes als hij achttien jaren oud is. Na wat omzwervingen vindt hij een woonplek in Nashville, Tennessee. Hij speelt vooral met lokale muzikanten, componeert nummers en boekt studiotijd. Het debuut Dressed Up Like Nebraska verschijnt in 1998.

Love In The Modern Age is het twaalfde album van de Amerikaan. Wat betreft de teksten is er niet zo gek veel veranderd. Rouse zingt over zijn bestaan als muzikant, het onderweg zijn en de lasten die de geliefden daarvan moeten dragen.

Rouse heeft voor diverse projecten op diverse manieren opnames gemaakt. Voor Love In The Modern Age besluit hij alleen de studio in te gaan. Laag voor laag heeft Rouse de liedjes opgenomen. Hij speelt de meeste instrumenten zelf.

“I really wanted something different for this album,” vertelt Rouse in het schrijven bij het album, “I wanted to explore new sounds and write with a fresh backdrop. It’s still my singing and my storytelling, but there’s a big shift in the production, and using new instruments definitely brought out something in me that wouldn’t have happened with just an acoustic guitar.”

Acht nummers op Love In The Modern Age. Met opener ‘Orinary People’ lijkt Rouse te willen zeggen dat muzikanten ook maar gewone mensen zijn. Muziek maken is een ambacht, componeren is meestal hard werken en op tournee zijn kent vele eenzame, verloren uren. Met titelnummer ‘Love In The Modern Age’ plaatst Rouse alle eerdere en huidige overdenkingen naar het gewone leven in 2018.

Rouse haalt door de teksten de buitenwereld naar de digitale wereld in de studio. In acht nummers verbindt hij zijn nieuwe muziek aan woorden die voor de luisteraar bekend klinken. Rouse verhaalt op persoonlijke en eerlijke wijze over de zorgen en de geneugten van alledag.

De troubadour Josh Rouse is een graag geziene gast bij elk kampvuur. De toetsenist Josh Rouse staat de popelen bij de voordeur om door de luisteraars te worden binnengelaten. Misschien nog niet geheel vertrouwd, maar veel belovend klinkt hij wel. (Yeb Roc)

Jaks Schuit Auteur