Susto, & I’m Fine Today

Susto is de band van, de voor mij compleet uit de lucht komen vallen, singer-songwriter Justin Osborne. Als dan ook nog eens blijkt dat & I’m Fine Today de tweede CD is van band, keek er zelfs van op. De QuickScan bewoog mij ertoe om de plaat meerde draaibeurten te gunnen. Wat dan opvalt is de enorme diversiteit aan onderwerpen die deze bijzondere georkestreerde plaat bevat. Het zijn elf kraakheldere momentopnamen waarvan je bovendien ook iets van kunt opsteken, zelfs als je niet in je beste humeur bent.

De plaat opent stijlvol met Far Out Feeling. Meteen wordt duidelijk waarover & I’m Fine Today gaat. Familie en vrienden problematiek, religie, discriminatie en natuurlijk kan seks drugs en rock and roll niet uitblijven. Het is maar een greep uit wat ik hoor in dit goed doordachte nummer. De overgang naar het hitgevoelige Hard Drugs is dan een vanzelfsprekende. Waves is een helipotervlucht boven de woonplaats van de schrijver. Het is een ode aan Charleston “just soak it up when de sun goes up and down”.

Onderdrukking en gebrek aan liefde, als gevolg van seksuele geaardheid, ras of geslacht wordt moedig aan de kaak gesteld in het opzwepende Gay In The South. Diamond’s Icaro en Mountain Top hebben een spirituele lading. Het akoestische kunsten, ritmiek, pianospel en de voice-over, aan het einde van Mountain Top, geven realistische details prijs. De afsluiter Jah Werx is de tweede singel die van dit album getrokken is. Catchy en een geweldige manier om een einde te breien aan een mooie luisterervaring. Niet alles komt goed maar dit nummer geeft hoop.

& I’m Fine Today gaat over het met jezelf in balans komen en zet aan om tevreden te zijn met wat je hebt, wie je bent en met wat je bereikt hebt. De krachtige geest openbarende maar uiterst toegankelijke muziek van Susto gaat buiten gebruikelijke muzikale beperkingen en klinkt in zekere zin ongeremd. (Rootsy.nu)

On Tour:

  • Jan 26, 2018 Borger (NL) Van Slag
  • Jan 28, 2018 Utrecht (NL) EKKO
  • Jan 29, 2018 Amsterdam (NL) Paradiso
  • Jan 30, 2018 Nijmegen (NL) Merleyn

Jan Janssen Auteur