Laura Cortese, Into The Dark

De fiddle is een belangrijk instrument in de folk-scene aan de Amerikaanse en Canadese oostkust. Denk aan de Schots/Ierse folklore op Nova Scotia, waar de cèilidh (uitspraak  kjelji) een belangrijk onderdeel is van de wekelijkse muziekroutine. Een aantal fiddlers probeert zich te manifesteren als vernieuwer, als experimentalist. Zo ook deze Laura Cortese (die overigens opgroeide in de San Francisco Bay Area en haar muzikale (viool) opleiding op het fameuze Berklee College in Boston genoot met als klasgenoten o.m. Carrie Rodriguez en Casey Driessen) op haar derde full-length solo-CD ‘Into the dark’. Veel fiddlegeweld op de CD, naast Laura horen we nog vijf vrouwen (waaronder Brittany Haas van ‘Crooked still’) op dit instrument, de rest van de begeleiding is behalve wat percussie, drums, bas, accordeon, piano en gitaar vooral in handen van de cello, met incidenteel een trompet en een clarinet. In totaal zijn twintig musici in de weer op de CD, zei het steeds in kleine groepen. De moderne mix van keltisch geöriënteerde fiddle-muziek met moderne rockinvloeden en soms zelfs een duidelijke cajun-inslag (‘Train on the island’)  is niet onaardig, maar de liedjes zijn iets te eenvormig om blijvend te zijn, wel met uitzondering van dat heerlijke cajun-nummer.

‘Into the dark’ is een aardige fiddle-CD, maar misschien heeft de experimenteerdrift zijn tol geëist. Wat meer traditioneel werk zou de CD goed hebben gedaan, er zijn zoveel goede musici op de CD te horen. Meer zoals het leuke walsje ‘I am the house’, dus.

Bas Booy Author