Blitzen Trapper, Wild And Reckless 

Blitzen Trapper maakte op hun vorige albums naar mijn gevoel een gemiddelde mix van Americana, folk, country, indie, classic rock en pop. Heb wat op mij afgeroepen toen ik dit schreef na het beluisteren van de twee jaar geleden verschenen CD All Across This Land. Een concertbezoek, even later in Doorroosje in Nijmegen, bracht mij overigens niet op andere gedachten.

Begin dit jaar bereikte mij het bericht dat Blitzen Trapper muzikaal betrokken was bij een musical genaamd Wild & Reckless. Deze zou voornamelijk opgevoerd worden in hun thuisstad Portland, Oregon. Had geen idee in welke vorm of wat dan ook maar legde wel meteen de link naar het Drive-By Truckers initiatief van Southern Rock Opera. Vraag mij niet waarom maar naar het beluisteren van deze nieuwe plaat had ik wel zoiets van, “okay, nu steken de mannen hun kop boven het maaiveld uit”.

De twaalf, in musical en rockopera vorm aaneengeschakelde liedjes belichten het toenemend drugsgebruik in de Verenigde Staten en de individuele radeloosheid die daarop volgt. De introductie van Forever Part 1 en het vervolg in Part 2 schiet, minder muzikaal volgepropt, onder de vleugels van Queens A Night at the Opera uit 1975. Het album opent echter met Rebel. Het beschrijft de hoogtepunten gezien vanuit “the backseat of daddy car” Liedjessmid Eric Earley observeert en memoreert aan zijn muzikale invloeden Johnny Cash en June op de radio. Het up tempo Dance With Me en het fijn besnaarde Baby Won’t You Turn Me On geven blijk van liefdes die enerzijds al gevonden zijn en anderzijds respectvol onderhouden wordt. Hoe actueel kan je zijn als je naar Love Live On. Facebook staat er vol van #metoo. Met Wind Don’t Always Blow, met een Bob Dylan achtige vertelling, sluit Blitzen Trapper dit bijzondere album af.

Wild And Reckless is een volwassen en waardevol document die het beluisteren ervan dubbel en dwars de moeite waard is. De maatstaaf is speciaal geworden, trouwe fans zullen eraan moeten wennen denk ik. (Lojinx)

Jan Janssen Auteur