Gus McKay, Talisman

All About Flight en Grinn zijn langspeelplaten van Gus McKay die in de jaren negentig verschijnen. Zestien jaren na Grinn komt in 2010 het album Roadrunner Blues uit. Volgens de biografie heeft McKay in de tussenliggende jaren veel in het westen van Australië opgetreden, productiewerk gedaan, een oversteek naar Europa gemaakt en speelt hij inmiddels ook saxofoon. De man heeft niet stil gezeten, maar heeft jarenlang geen eigen materiaal opgenomen, zoveel is duidelijk.

In 2013 komt Saltflat Blues uit. De langspeler krijgt lovende recensies in Amerikaanse bladen en wordt opgepikt door promotors in Zweden. Het is warempel alsof de carrière van McKay in een stroomversnelling raakt. Talisman is de release voor 2017 en behoorlijk snel gecomponeerd, opgenomen en uitgebracht. In Australië is het album al door de pers opgepikt en met veel sterren gedecoreerd. McKay speelt wat festivals in het thuisland en hoopt later dit jaar naar Europa te komen. Gus McKay is het schoolvoorbeeld van een muzikant die niet opgeeft en doorzet om zijn muziek op veel plaatsen te kunnen spelen.

Talisman is weer zo’n album waar Harrie Dean Stanton voor naar de studio zou komen, David Lynch met een draagbare camera opnames zou maken voor flarden beeld voor de eerste clip en buiten in het grasveld de varkens en de kippen door elkaar lopen. Alles ademt sfeer, iedereen is relaxed en McKay tovert af en toe een nieuw stuk papier met woorden en noten voor een volgend liedje uit zijn tas.

Art Of Living is een bijna akoestische blues en is een verslag van een kleine gemeenschap in en rond een studio. Een swingend orgel geeft Fallen Down in het intro een flink portie energie. Toetsenist Ronan Charles ondersteunt de breekbare vocalen van McKay in een midtempo blues. In Hundred Acres legt de ritmesectie het fundament waarop de desolate trompet van Phil Waldron kan soleren. Het is een nummer dat niet zou misstaan op een release van Calexico. Afsluiter Last Dance begint met een lekkende waterleiding, een haperende microfoon en de emotionele stem van McKay. “No money for the band and not enough alcohol,” zijn typerende woorden voor een muzikant onderweg, die nog niet weet waar de volgende maaltijd te halen is. Met Last Dance sluit Gus McKay een reis in tien nummers af.

Talisman is een warme, af en toe verhitte trip, maar ook een reis die niet snel vergeten zal worden. (Rollin’ Plains Media)

Jaks Schuit Author