Sarah Beatty, Bandit Queen

Het debuut Bandit Queen van Sarah Beatty haalde de bovenste plek in de Roots Top 30 van Canada. Beatty werd getypeerd als intelligent, authentiek, een Dusty Springfield van het platteland, observerend en energiek. Bandit Queen haalde in Amerika en Europa de speellijsten van lokale radio.

Twaalf nummers op dit schijfje en vanaf het eerste nummer vallen de teksten van Beatty op. De woorden lijken snel en zonder moeite geschreven, de Canadese pent gemakkelijk lopende zinnen. In opener Slaves And Kings zijn het niet alleen de woorden die opvallen. De zangeres heeft ook een boodschap. Er is tegenwoordig een groeiend verschil tussen de klassen en volgens Beatty mag de politiek geen onderscheid maken tussen de werkende mens en de hogere klasse. De componiste schrijft nummers waarbij ze een politieke boodschap niet uit de weg gaat.

We Will Never Be The Same heeft een ronkende gitaarriff in het intro, waarna Beatty wat moeite heeft om vocaal boven het geweld uit te komen. Dig Before You Sow is een beter bij Beatty passende track. De staande bas plukt de eerste tonen bij elkaar, het jazzy intro past de zangeres als een goed zittend kostuum. Prehistoric Sludge heeft een vlotte versnelling en weer zo’n waterval aan woorden. Dan wordt duidelijk wat er in bepaalde snellere nummers mist. De stem van Beatty is wat vlak. Als de muziek wat sneller is, de muzikanten wat tempo maken, worden de teksten door de wat vlakke stem van Beatty moeilijk te verstaan.

In de overige nummers blijft dit manco spelen. Wild Rose is een Americana track met een relaxte swing, Temporary Lover is uptempo. In het eerste nummer excelleert Beatty, in het tweede nummer holt ze achter de muziek aan en worden de teksten onduidelijk. Holy Smokes neemt de luisteraar mee naar een saloon in het Wilde Westen. De artiesten spelen de honky tonk en de zangeres zwaait met de zijden halflange jurk. De avond is nog jong en de sfeer is losjes. Beatty is op haar best met een meelevend publiek. De surfrock in Fee Fi Fo Fum heeft geen duidelijke tekst nodig en Just Like Me is een zwoele ballade. Na het snelle, afsluitende titelnummer Bandit Queen volgt de compositie nogmaals akoestisch. De kleinere, laatste uitvoering is met vlag en wimpel de betere versie.

Bandit Queen is een interessant debuut. De langspeler laat goed horen waar de debutante Sarah Beatty goed in is en waar het nog aan ontbreekt. De stem van de talentvolle Canadese debutante zal met het stijgen van de jaren alleen maar beter en rijper worden. Beatty is nu al zeer goed met de pen en zal vocaal alleen maar groeien. (King Of The Road Records)

Jaks Schuit Author