Rodney DeCroo, Old Tenement Man

Het is nog niet zo lang geleden dat we een wederopstanding van de uit Vancouver afkomstige singer-songwriter Rodney DeCroo hebben meegemaakt. Het mysterieuze Campfires On The Moon werd in Canada en Amerika, na een sabbatical van maar liefst vijf jaar, in 2015 uitgebracht. Bijna een jaar later dook Campfires On The Moon ook op in Europa. EU critici zagen een uitdaging en kregen de onderste steen boven. Tijdens de Europese promotie campagne van Campfires On The Moon kroop DeCroo, samen met producer Lorrie Matheson (Art Bergmann, Rae Spoon) in diens studio in Calgary. DeCroo’s buitensporige poëtische gave en strijdlust dreven hem een album op te menen waarmee hij meer mensen wilde bereiken. Old Tenement Man is DeCroo’s zevende release en ja hij is daarin meer dan geslaagd kan ik je nu alvast vertellen.

De opener Jack Taylor wandelt messcherp al bonkend je huiskamer binnen. De opgekropte wraak prikkelen meteen je zintuigen. Ten Thousand Feet Tall zou zo door kunnen gaan als soundtrack van een tweede TV serie van Vinyl. Een donker figuur graaft zijn graf door alcoholgebruik. Gitaren pulseren een apocalyptisch einde van tijden. In het pop rock liedjes Lou Reed on the Radio lijkt DeCroo zich ook compleet melodieus herpakt te hebben. Het klevende liedjes bleef de hele dag hangen. Het is moeilijk de draad weer op te pakken als iemand in je omgeving zo snel en onverwacht wegvalt.

Na het stevige werk komt er een rustpuntje in de vorm van Radio. DeCroo denkt aan vroeger toen hij ontsnapte van alles, met zijn transistorradio op een intiem plekje buitenshuis. Hij vraagt zich af waar het hem nu naartoe zou brengen. Prachtig subtiel en bespiegelend!

Prijsnummer op deze plaat is het dansbare Like Jacob When He Felt the Angel’s Touch. Een gevecht met engelen wordt ritmisch als een geschenk ervaren. “This man won’t be so easily appeased” is de uiteindelijke boodschap. DeCroo stapt over zijn beperkingen heen en klinkt ongeremd in When It’s Everything. In het bevlogen Ariel is hij opnieuw kort maar krachtig. Er komt een dag dat je een halfblinde kraai op je balkon of terras aantreft. “Are you ready?” Dit alles verpakt in een puike groove in Half Blind Crow, makes you ready for it. Rodney DeCroo sluit af met het meest aangrijpende moment op Old Tenement Man. Het sensationele The Barrel Has a Dark Eye is een bevestiging van zuiver uitgekiende tekstuele en muzikaal evenwicht. Punt gaaf en absoluut buitencategorie.

Rodney DeCroo zoektocht naar innerlijke rust blijft hoorbaar aanwezig. Leerde DeCroo’s muziek kennen via zijn droom live debuut War Torn Man (2005). Old Tenement Man is vergelijkbaar maar overstijgt, naar mijn idee, zelfs Mockingbird Bible (2008) en de dubbel CD Queen Mary Trash (2010). Om de hel te doorzien of op te stijgen als een engel, heb je slechts een snufje gedreven rock & roll nodig. Geest-openbarende grootheden als Lou Reed en Leonard Cohen zijn inderdaad nooit echt ver weg op Old Tenement Man. (Tonic Records)

Bas Booy Author