The Dawn Brothers, Stayin’ Out Late

Het debuut Stayin’ Our Late blies bij nogal wat criticasters het stof van de geschiedenisboeken en liet deze zelfde recensenten diep graven in de vinyl collecties op zoek naar passende namen voor de stukjes. “De nummers van The Dawn Brothers wortelen in de muziek van de vorige eeuw.” Dat is dan zo´n zin die geschreven werd om daarna een lading namen uit het toetsenbord te toveren.. Helemaal waar zo´n conclusie, maar toch wat aan de gemakkelijke kant. Is er een groep in Nederland die een meer dan voortreffelijk debuut uitbrengt, worden de lang niet gebruikte platitudes afgestoft en nog maar een keer gebruikt.

Er is – namelijk – een encyclopedie aan namen te noemen bij het beluisteren van de twaalf nummers op Stayin’ Out Late. In het persschrijven worden The Band, CCR, The Rolling Stones en Otis Redding genoemd. Vergelijkingen en invloeden zijn te eenvoudig om te noemen en vullen – ook in deze recensie! – snel wat regels. Het is simpel om na de namen te schrijven dat The Dawn Brothers een lekkere plaat hebben gemaakt. Met Otis Redding is de laatste naam uit het verleden in dit schrijven genoemd, vooral om The Dawn Brothers niet te kort te doen! De gemakzucht van de schrijver mag niet voorop staan, de inspanningen en de resultaten van de band moeten belicht worden. Dus geen namen (meer) en geen simpel cijfer of *****.

Stayin’ Out Late is een debuut om trots op te zijn. ‘On-Nederlands goed’ is dan zo’n etiket, maar klopt wel. Twaalf nummers zoals eerder gezegd en alleen de titels van een aantal nummers zijn al om te smullen. Milk Truck doet denken aan de kleine vrachtwagen die vroeger op het platteland de melk in bussen ophaalde. Chevy Suburban is de auto waar de jongeren vroeger van droomden. In deze golvende vierwielers reed alleen de meneer van de sigarettenreclame rond met op de passagiersstoel een bevallige schone. Bij die beelden maakt The Dawn Brothers de soundtrack. Stick Around is een nummer voor een lokaal feestje en eindelijk is het begeerde meisje de danspartner. Stick Around mag veel langer duren dan 3.31 minuten!

Bas, Levi, Rafael en Rowan maken muziek die teruggrijpt naar de vorige eeuw en dan verder terug dan de zestiger jaren. Het moeras, het platteland en de veranda van de muzikale buren zijn te vinden in de nummers. The Dawn Brothers hebben een ritmesectie die de muziek van het intro naar het outro stuurt, gewoon van A naar B en dat is niet alleen beter, dat is best. De koortjes kloppen in alle nummers. Uit volle borst in titelnummer Stayin’ Out Late en ingetogen in opener Darling.

Achter de knoppen in de studio van Pablo van de Poel (DeWolff) zat Mischa Den Haring (T-99). De productie is warm, zuiver en passend bij de komposities. In twaalf gevallen is er winst voor het liedje. Een citaat uit het persschrijven omdat een mooiere samenvatting moeilijk te geven is: “We play the old souls from the future” Stayin’ Out Late is een heel goed debuut met nummers die de labels nieuw én oud, klassiek, tomeloos, energiek en LEKKER verdienen. (V2 Records)

Zondag 16 april tijdens Sugar Mountain Presents in Paradiso kleine zaal.

Jaks Schuit Author