Mark Eitzel, Hey Mr Ferryman

Mark Eitzel is vooral bekend van zijn werk met American Music Club. Hij heeft echter meer sololangspelers uitgebracht dan releases met AMC. Toch is er bij de naam Eitzel altijd eerst de gedachte aan de iconische groep uit het land Americana. Eitzel solo levert grotendeels dezelfde muziek op, maar de teksten zijn vaak donkerder en persoonlijker. De nummers staan vol drama, onrustige avonturen, memorabele gebeurtenissen en het gebruik van alcohol en andere verdovende middelen.

Don’t Be A Stranger (2012) was het vorige album van Eitzel. De door hem gecomponeerde nummers waren oorspronkelijk bedoeld voor een release van AMC. Ook Hey Mr Ferryman was in eerste instantie geschreven voor de groep. Opnieuw besloot Eitzel alleen aan de slag te gaan. Hij had het budget om in Engeland te werken met Bernard Butler. Ooit maakte Butler furore als gitarist in Suede, maar Eitzel zette hem achter de knoppen.

In openingsnummer The Last Ten Years zingt Eitzel over een pontje, in Amerika heet zo iets een ‘ferry’. Alleen de stuurman kent de twijfels van de artiest op de boot. Op welke oever zal hij uitstappen? Aan welke kant staat de studio om nummers op te nemen? Op welk moment stapt de muzikant uit om solo of met een groep opnames te maken? Eitzel lijkt als geen ander te kunnen twijfelen.

De Amerikaanse zanger, geboren op 30 januari 1959, is een begenadigd schrijver van teksten. Titels als An Angel’s Wing Brushed The Penny Slots en In My Role As Professional Singer And Ham zijn bepaald geen teksten over dagelijkse hobbels in een relatie die mogelijk wat te lang duurt. Problemen zijn er echter om te worden opgelost. Eitzel noemde een eerder album niet voor niets Music For Courage & Confidence.

Hey Mr Ferryman kent ook wat mindere momenten. Nummers als Mr Humphries en Just Because hebben een melodielijn die zelfs Eitzel te vaak heeft gebruikt. Op die momenten zakt de zanger door de ondergrens van de dramatiek in Americana. Daarbij zijn de wat minder sterke nummers dicht gesmeerd met strijkers. Het wordt de Amerikaan vergeven. In afsluiter Sleep From My Eyes laat Eitzel een laatste maal horen hoe het moet. Het is een breekbaar, bijna kwetsbaar nummer met een emotionele tekst. Alleen de strikt noodzakelijke instrumenten zijn over gebruikt. Producer Butler heeft al het overbodige gestript en er blijft een nummer over dat de luisteraar bij de strot pakt. Met twee of drie wat mindere nummers blijft Mr Ferryman een goed en sterk album. De teksten van Eitzel zijn zelfs in die songs de moeite waard en het mooie resultaat van bevlogen schrijverschap. Voor de liefhebber van korte, muzikale novellen met de duur van iets meer dan vier minuten is Hey Mr Ferryman een logische aanschaf. (Decor Records)

Mark Eitzel live aan het werk zien? Op woensdag 1 maart a.s. staat hij op het programma van Sugar Mountain Presents en speelt hij in Het Zonnehuis in Amsterdam. Klink HIER voor je tickets

Jaks Schuit Auteur