Mercy John, This Ain’t New York

Mercy John, voorheen John Henry, kreeg overweldigende kritieken op zijn debuutalbum Five More Days & A Matter of Somewhere (2013). “Een dijk van een Americana plaat”, schijnt muziekgoeroe Willem Jongeneelen geschreven te hebben. Omdat ik benieuwd was naar waarom de nog jong ogende Brabander een naamswijziging heeft ondergaan en waarom hij kiest voor een artiestenaam, struinde ik het Internet af. Helaas, verder dan een paar persberichten kwam ik echter niet. Eigenlijk niet zo raar want zijn debuut CD is ook aan onze kroegklapdeuren voorbijgegaan. Laten we daarom maar bij de feiten blijven. Feit is dat Mercy John, aan het begin van dit muzikale jaar, een ontzettend lekker in het gehoor liggende opvolger in de rekken laat zetten.

This Ain’t New York opent met de titeltrack en is meteen ook de eerste single die van dit album getrokken is. Wat mij meteen opviel was dat John’s zangtechniek en stemgeluid klinkt als een jonge, iets hoger in toon zingende, JW Roy. Luister maar eens hoe JW, met zijn The One Night Band, twintig jaar geleden opende op diens debuut Round Here. Waar is de tijd gebleven!

Hoe dan ook Mercy John komt lekker uit de startblokken. Ook de daarop volgende songs Don’t Leave Me Now en Back Home doen dat. De ritmiek zat meteen tussen mijn oren. Even daarna floot ik de melodieën even vrolijk na. God Made An Awful Mistake is een lekker vette country ballad waarin John zijn wereld van bovenaf bekijkt. Het was een voorbode van wat nog komen ging, bleek even later in de volwassen rocker Better To Be Safe. Het lijkt erop dat John vanuit een luie stoel een aantal belevingen heeft zitten overpeinzen. Het pragmatisch relativeren van ervaringen en gebeurtenissen lijkt John op het lijf geschreven.

De laatste tien minuten op deze plaat wordt afgesloten met naar mijn gevoeld de beste songs op dit album. De gedurfde composities van Shock en het meer dan zeven minuten durende Strangers nodigen uit om echt tot de laatste seconde te blijven luisteren. Kirsten Boersma’s backing vocals en de meer dan drie minuten durende gitaarsolo zijn van een ongekend hoog niveau. Het veroorzaakte veel wind in mijn huiskamer, als je begrijpt wat ik bedoel.

This Ain’t New York komt, zoals de titel al doet vermoeden, niet uit het grootstedelijke maar uit het Brabantse niemandsland waar idealistische dagdromerij blijkbaar nog teruggebracht kunnen worden naar minuscule beschouwende eerlijke verhaaltjes. Een gebied waar nooit iemand komt en waar niets te bekennen valt, werkt inspirerend. Mercy John heeft op deze plaat dan ook alles zich eigen gemaakt. (Butler Records)

Jan Janssen Auteur