Hoots & Hellmouth, In The Trees

hoots-hellmouth-in-the-treesEen jaar of tien geleden schudde Hoots & Hellmouth, aan de oostkust van Amerika, de kussens van het indie folk genre op. De uit Philadelphia afkomstige band bouwde in een sneltreinvaart een behoorlijk grote fanbase op. Ondanks het succes dropte Dragon Records de band van hun label. Totaal op eigen kracht krabbelde de band weer op en kon een paar jaar geleden genoten worden van Salt.

Op hun vierde plaat In the Trees spat opnieuw de speelvreugde van de band er vanaf. Op deze plaat staan tien unieke en uiterst sfeervolle songs. Maak je borst maar nat, country, bluegrass en onnavolgbare folk invloeden leunen tegen blues, soul en gospel aan. Wie nu denkt dat dit alles niet met elkaar verbonden is, heeft het mis. Let maar eens op bij de overgang, helemaal aan het einde, van Off To Sea naar Golden Compass Rose. Net als op hun vorige album maakt het klassieke akoestische geluid opnieuw een enorme ontwikkeling door. Ik wil daarmee ook aangeven dat het einde daarvan nog lang niet in zicht lijkt te zijn. Over alles is nagedacht, zelfs over de mogelijk repeat stand. De afsluiter sluit naadloos aan bij de opener Golden Coast. Die banjo tokkel (Rob Berliner), de ritmiek, de zang van Sean Hoots alles valt de goede kant op. Het soulvolle Diction en ook de daarop volgende countryballad Only Animal. Deze band absorbeert, leert en werk het perfect uit.

Op In the Trees staan goed geschreven songs die goed gezongen worden. Het instrumentarium vult de leegtes in de fantastische melodielijnen. Nieuwe muziek voor oude zielen! Of je een spijker op s’en kop slaat. (Independent)

Jan Janssen Auteur