Jimmy Duck Holmes, It Is What It Is

Jimmy Duck Holmes, It Is What It IsJimmy ‘Duck’ Holmes werd in 1947 geboren als zoon van katoenplukkers. Zijn ouders openden het jaar na zijn geboorte in Bentonia het Blue Front Café, inmiddels een van de oudste juke joints in Mississippi. Sinds begin jaren zeventig runt Jimmy deze tent.

Bentonia, Mississippi, is een plaats met een eigen bluesstijl met als bekendste vertolker Skip James. Ook mensen als Jack Owens en Cornelius Bright vertegenwoordigen deze stijl. Zowel Skip James, Jack Owens als Jimmy Holmes hadden Henry Stuckey, een man van wie er zelf nooit werk is uitgebracht, als mentor. Musicoloog/muzikant David Evans besteedde halverwege de jaren zestig aandacht aan deze stijl en bracht een album uit met opnames van genoemde Owens. Ook Jimmy ‘Duck’ Holmes werd in die tijd voor het eerst vastgelegd en wel door niemand minder dan Alan Lomax. Typerend voor deze Bentonia-stijl is het veel gebruik maken van open D en E mineur stemmingen.

Pas in 2006 verscheen het eerste album van Jimmy ‘Duck’ Holmes. Inclusief een album samen met Terry ‘Harmonica’ Bean is ‘It Is What It Is’ zijn zevende album, het eerste uitgebracht op zijn eigen Blue Front label. Als studio werd zijn café gebruikt en zichzelf begeleidend op elektrische- en akoestische gitaar, evenals harmonica zingt hij dit album vol.

Het resultaat is negen prima songs, veelal gespeeld met een monotone, bijna hypnotiserende groove. Sommige nummers zijn rauw en elektrisch, zoals “Buddy Brown” en “It Had To Be The Devil”. De akoestische nummers als “Pencil And Paper” en “Love Alone” klinken wat meer gepolijst.

Een fraai stukje authentieke blues van ‘the last of the Bentonia’ bluesmannen. (Blue Front Records)

Ton Kok Auteur