Matthew Barber & Jill Barber, The Family Album

Matthew Barber & Jill Barber, The Family AlbumVorig jaar maakte ik, op zeer aangename wijze, kennis met het achtste album Big Romance van de Canadees Matthew Barber. Ik schatte in dat Barber uit de Nederlandse schaduw zou stappen, met dat door Jayhawks frontman Gary Louris geproduceerde album. Heb het niet zo gevolgd maar bij mijn weten heeft Barber nog geen Ziggo Dome uitverkocht, toch?

Heb nu dan ook even de tijd genomen om naar diens nieuwe productie te luisteren. Hij doet dit overigens samen met zijn zus Jill Barber. Samen hebben ze behoorlijk wat producties achter zich liggen waarvan ik, ondanks de vele Canadese award nominaties, compleet niet van op de hoogte ben.

De CD The Family Album bevat elf “easy listening” liedjes die door het tweetal erg ontroerend worden gezongen. Het zijn vijf nieuwe en zes niet alledaagse covers die volgens eigen zeggen allemaal een persoonlijke betekenis en relevantie hebben. Tja, en dat is te horen. De liedjes worden meestal in duet gezongen maar ook deels solo. Beide beschikken over een prettig in het gehoor liggend stemgeluid. De muzikale stemming is indie folk met een scheut country pop. Het catchy One True Love is de eerste terecht gekozen single op deze plaat. Het is ook het enige nummer op dit album waar ik echt bij opveerde. Niet dat de rest onder de maat zitten, nee de rest komt gewoon wat minder opdringerig over. Daar veranderen het prachtige naakte The Partisan (Leonard Cohen) en Neil Young’s klassieker Comes A Time helemaal niets aan.

Matthew en Jill Barber leveren een weelderig duet album als dat bulkt van respect en eer betonen waarbij hun familieband centraal staat. Luister maar eens naar de zachte mars in Grandpa Joe. Engineer Micheal Piersante (Alison Krauss & Robert Plant) mixte The Family Album af. Hij zag af van een kopie mix en hield de ideeën van de bedenkers in stand. Teamwork betaald zich meestal wel uit. (Outside Music)

Jan Janssen Auteur