Leif de Leeuw Band – Leelah

Leif de Leeuw Band - LeelahDat Leif de Leeuw een groot talent is, is inmiddels alom bekend. In 2009 en 2013 won hij de Sena Young Talent Guitar Award. Daartussen was ook te horen op de cd ‘Hitting The Noot’ van Sonny Hunt & the Dirty White Boys. Naast zijn eigen band maakte hij in 2014 ook nog een tijdje deel uit van Phil Bee’s Freedom, waarmee hij de cd ‘Caught Live’ opnam. Zijn agenda liet deelname aan deze groep niet meer toe, na het winnen van de Dutch Blues Challenge dat jaar. Hierdoor speelde de band begin 2015 op de International Blues Challenge in Memphis en op de European Blues Challenge in Brussel. Medio 2014 verscheen onder de naam de van de Leif de Leeuw Band een EP. Deze maand vindt de presentatie plaats van het eerste volledige album van de groep: ‘Leelah’.

Sinds oktober 2014 bestaat de band uit Leif de Leeuw (gitaar), Eibe Gerhardtl (bas/toetsen/zang), Tim Koning (drums/percussie) en Britt Jansen (zang/gitaar). Alle elf de nummers op de cd zijn van eigen hand, waarbij Britt Jansen het overgrote deel van de teksten voor haar rekening heeft genomen.

Naar het beluisteren van de cd moet ik constateren dat de band voor het moment toch wel afstand heeft genomen van de blues. Behalve het regelmatig terugkerende slide-gitaarspel zijn er nauwelijks blues elementen te ontwaren. Overigens is daar niets mis mee levert een prima rock album af met ook wat symfonische elementen en zelfs wat country/rockabilly invloeden in “Leelah I”, zonder dat je nummer overigens geheel onder dat genre zou kunnen plaatsen.

‘Leelah’ is een goed product geworden dat hopelijk de weg zal gaan vinden naar een breed publiek. Mijn favorieten in de eerste fase zijn de fraaie ballad “Wandering Man” en het eerdergenoemde “Leelah I (Walking Southbound)” met special guest Sonny Hunt, maar ook “Just Fine”, met een prima gitaarduel tussen Leif en de andere gast, Tony Spinner, moet even vermeld worden.
‘Real This Time’ en ‘The Room Where Candles Burn’ zijn wat poppy nummers, die vanaf het eerste moment prima in het gehoor liggen.

Er is weinig aan te merken op dit debuutalbum, dat zeker in het grensgebied van de blues en daarbuiten warm ontvangen zal worden. (Independent)

Ton Kok Author